AVROTROS - Experimenteren met Publiekswijsheid
Als vervolg op het
onderzoek naar nieuwsmijding heb ik, samen met Jekke Mink een serie
experimenten opgezet om de redactie van EenVandaag ‘publiekswijzer’ te maken.
Niet omdat deze redactie dat nog niet zou zijn. Sterker nog, met het
OpiniePanel alleen al staat EenVandaag dagelijks met meer dan 60.000 mensen in
contact. Maar de vraag is wel hoe je met inzichten van en over je publiek, je
journalistieke werk nog verder kunt verbeteren om uiteindelijk nieuwsmijding te
voorkomen.
We hebben drie
experimenten uitgevoerd. In het spiegelonderzoek hebben we
eenzelfde vragenlijst (over journalistieke keuzes in onderwerp, het perspectief
van de vertelling en de reacties op bepaalde keuzes) voorgelegd aan zowel
publiek als redactie. De overeenkomsten en verschillen waren input voor een
gesprek over aannames en werkelijke verschillen tussen ‘ons’ (de redactie) en
de ander (het publiek). Met de lunchsessie Publiekswijsheid doken
we in ‘biases’ (vooroordelen, automatismen en blinde vlekken) en hebben we
vooral het gesprek tussen redactieleden gestimuleerd. Wat zijn onze menselijke
reflexen wanneer we het hebben over anderen, en hoe zijn die mogelijk van
invloed op onze keuzes? En een externe expert bevroeg redactieleden ‘in the heat of the moment’. Welke keuzes maak je eigenlijk
gedurende een dag? Op basis waarvan maak je die keuzes? Waar zitten
overwegingen ten aanzien van het publiek? De (externe) onderzoeker maakte dit
inzichtelijk.
Ons belangrijkste
inzicht is dat er twee assen zijn waarop publiekswijsheid plaatsvindt: het
vergaren van informatie over het publiek (is dat passief – op basis van
ervaring en intuïtie – of actief – op basis van concrete bronnen?) en het
verwerken van informatie over het publiek (is dat impliciet – iets dat je
tussen de bedrijven door doet, in je eigen hoofd – of expliciet – iets dat je
deelt met collega’s in bewuste structuren?) Alle vier zijn belangrijk, maar ze
komen niet evenveel aan bod.