Arena for journalism in Europe - Inventarisatie van ‘de nieuwe sector’
Voor Arena for Journalism in Europe deed ik een
inventariserend onderzoek naar de nieuwe generatie van journalistieke
organisaties die de afgelopen tien jaar is opgestaan: innovatieve,
onafhankelijke en maatschappelijk betrokken clubs die voornamelijk online
publiceren. Door heel Europa vullen zij de gaten die zijn achtergelaten door
commerciële aanbieders die hun verdienmodel niet kregen aangepast aan de
huidige tijd, of door publieke omroepen die niet langer volledig onafhankelijk
(konden) zijn.
Ondanks dat deze organisaties met veel passie en
gedrevenheid opereren, mist soms de kennis en ervaring op zakelijk en
organisatorisch vlak. Arena for Journalism in Europe wilde daarom
onderzoeken hoe een peer-to-peernetwerk deze organisaties kan ondersteunen. Ik
sprak met verschillende directeuren en managers en luisterde naar hun wensen en
onzekerheden. Op basis van deze inventarisatie wordt nu gekeken of dit netwerk
opgezet kan worden, voor uitwisseling, trainingen en zakelijke ondersteuning.
Een erg interessant project,
waarbij ik leerde dat dit journalistieke ondernemers zijn die niet alleen een
gebroken systeem proberen te herstellen, maar een nieuw systeem proberen te
ontwerpen. In dit tegelijk lopende project onderzocht
Netzwerk Recherche welke organisaties bij de ‘nieuwe sector’ horen.