DPG Media - Werken aan impact


Wat zijn de juiste
strategieën om het succes van je topverhalen te vergroten? Met deze vraag ging
ik aan de slag voor de Campus van DPG media. In een online sessie
sprak ik met hoofdredacteuren en afdelingchefs van meerdere DPG titels (de Volkskrant, Autoweek,
Tubantie, BN de Stem, Nu.nl). Vanuit een interactieve website met video’s en
opdrachten bespraken we de definitie van het woord ‘impact’ – vanuit het
perspectief van de zender én de ontvanger. Want wat is ‘impact’ eigenlijk voor
een nieuwsconsument? Pas als je dat weet, kun je tactieken ontwikkelen om die
impact te vergroten. Hier kregen we hulp van onder andere Gonnie Spijkstra, die
als distributiestrateeg kon vertellen over mogelijke oplossingen. Uit Ierland
toonden we een voorbeeld hoe impact grootschalig kan worden aangepakt en
Marlies van de Meent van KRO-NCRV vertelde over hoe zij als impact producer
werkt bij onder andere Pointer en de Monitor. Een middag die voorbij vloog en
veel stof tot nadenken gaf.
