BureauMaike

DPG Media - Werken aan impact

Wat zijn de juiste strategieën om het succes van je topverhalen te vergroten? Met deze vraag ging ik aan de slag voor de Campus van DPG media. In een online sessie sprak ik met hoofdredacteuren en afdelingchefs van meerdere DPG titels (de Volkskrant, Autoweek, Tubantie, BN de Stem, Nu.nl). Vanuit een interactieve website met video’s en opdrachten bespraken we de definitie van het woord ‘impact’ – vanuit het perspectief van de zender én de ontvanger. Want wat is ‘impact’ eigenlijk voor een nieuwsconsument? Pas als je dat weet, kun je tactieken ontwikkelen om die impact te vergroten. Hier kregen we hulp van onder andere Gonnie Spijkstra, die als distributiestrateeg kon vertellen over mogelijke oplossingen. Uit Ierland toonden we een voorbeeld hoe impact grootschalig kan worden aangepakt en Marlies van de Meent van KRO-NCRV vertelde over hoe zij als impact producer werkt bij onder andere Pointer en de Monitor. Een middag die voorbij vloog en veel stof tot nadenken gaf.