EBU - 50 Ways to make it better
Om meer vertrouwen te krijgen van je publiek, moet je
oprechte verbinding met dat publiek maken. Dat was de kernboodschap van het
rapport 50 ways to make it better dat ik samen met Atte Jääskeläinen
schreef in opdracht van de EBU. Samen trokken we heel Europa door om te kijken
hoe publieke omroepen zich in de toekomst (nog) beter kunnen manifesteren in
hun eigen land. Wees open over wat je wel en niet weet, creëer allianties met
gelijkgestemden, communiceer over je journalistieke waarden en ondersteun
mediawijsheid – dit zijn slechts enkele van de 25 aanbevelingen die we doen.
Daarnaast tonen we maar liefst 50 concrete voorbeelden van programma’s,
formats, mensen en aanpakken die collega’s in heel Europa inspireren. Want onze
boodschap is er een van hoop en optimisme: ja, er zijn uitdagingen, maar er
zijn ook veel mogelijkheden en oplossingen. Juist door die samen aan te gaan en
van elkaar te leren, komen publieke omroepen verder.
We presenteerden het rapport op meer dan 20 redacties
in heel Europa en het ’50 ways’ concept kreeg binnen de EBU op vele manieren
navolging