EBU - Journalistiek in de corona crisis
Wat zijn de langetermijngevolgen van de coronacrisis op de journalistiek? Wat kunnen publieke omroepen leren van deze lastige tijd en welke lichtpuntjes zijn er te ontdekken? Met deze vragen in het achterhoofd interviewde ik, samen met co-auteur Atte Jääskeläinen (oud-hoofdredacteur van de Finse publieke omroep Yle), twintig hoofdredacteuren van nieuwsredacties van Europese publieke omroepen. We vroegen ze naar hun ervaringen de afgelopen tijd en de lessen die zij hebben getrokken. De nadruk op een interne ‘culture of preparedness’ viel op; om effectief te kunnen veranderen of meebewegen, moet je goed voorbereid zijn. Ook blijkt het cruciaal om je publiek goed te kennen en op de juiste manier aan te spreken, wil je je staande houden in pittige tijden.
Om een blik op de toekomst te kunnen werpen hebben we trendonderzoekers gevraagd naar de blijvende veranderingen. Het blijkt dat de crisis voornamelijk bestaande trends heeft versneld – dat is gunstig voor het verandertempo van publieke omroepen, die doorgaans juist ietwat traag bewegen met langlopende digitaliseringstrajecten en stroperige veranderingsprocessen. Het rapport laat in 20 case studies zien hoe Europese publieke omroepen deze inzichten hebben vertaald in projecten, formats en (radicale) besluiten.
Inspirerend voor iedereen die werkt in de journalistiek en inspiratie zoekt van vakgenoten.
Om een blik op de toekomst te kunnen werpen hebben we trendonderzoekers gevraagd naar de blijvende veranderingen. Het blijkt dat de crisis voornamelijk bestaande trends heeft versneld – dat is gunstig voor het verandertempo van publieke omroepen, die doorgaans juist ietwat traag bewegen met langlopende digitaliseringstrajecten en stroperige veranderingsprocessen. Het rapport laat in 20 case studies zien hoe Europese publieke omroepen deze inzichten hebben vertaald in projecten, formats en (radicale) besluiten.
Inspirerend voor iedereen die werkt in de journalistiek en inspiratie zoekt van vakgenoten.
“We have come to know Maike as an enthusiastic, energetic and talented news expert, who knows how to engage an audience. She has a lot of knowledge on journalism and combines this with a strategic approach. Maike has a strong visual eye, important in translating abstract or strategic concepts. And she has a very positive attitude: she is problem solving oriented.”
Justyna Kurczabinska (head of Eurovision News Exchange and News Strategy)
Justyna Kurczabinska (head of Eurovision News Exchange and News Strategy)