NPO Innovatie - Adviseur media-innovatie
De afdeling NPO Innovatie stimuleert media-innovatie bij de publieke omroep. De afzonderlijke omroepen en de NPO-organisatie zoeken naar nieuwe manieren om publiek te bereiken en meer impact te genereren. Naast het ontwikkelen van nieuwe formats worden nieuwe technologieën voor productie en distributie onderzocht en uitgetest. NPO Innovatie ondersteunt en faciliteert het proces om tot (goede) innovatie te komen.
Vanwege onderbezetting
heb ik een aantal maanden deel mogen uitmaken van dit team. Ik heb daarbij
omroepen geadviseerd over het doen van onderzoek onder de eindgebruikers, met een
methode gebaseerd op lean start-up. Dat gaat uit van het snel testen van aannames
om zo te valideren of een idee levensvatbaar is. Een paar projecten die ik heb begeleid waren Rampnacht (waarin
luisteraars zelf de hoofdrol spelen in een podcast), Club clit (een groep
jonge mensen die op Telegram die seksuele voorlichting krijgen en met elkaar in
gesprek kunnen) en Ik zie wat jij niet ziet (storytelling op basis van geolocatie).
Naast het
begeleiden van projecten heb ik me ook gebogen over de opzet en inhoud van de Innovatieagenda 2022. Samen
met omroepen en de NPO-organisatie is deze inhoudelijk bijgesteld en aangepast
op de nieuwe uitdagingen van deze tijd.