BureauMaike

NPO Journalistiek - De waarde van journalistiek meten

Vaak worden kwantitatieve indicatoren aangehaald om aan te tonen wat de waarde is van journalistiek  (bereik, kliks, time spent). En die zijn op zich prima, maar ze zeggen niet álles. Want je weet niet of mensen goed geïnformeerd zijn. Dat ze begrijpen hoe het zit, of iets nieuws hebben gehoord. Nog lastiger is om inzicht te krijgen in wat een verhaal doet met beslissers. Voelen ze zich aangesproken? Is verandering in gang gezet? Zijn nieuwe perspectieven getoond?
Samen met Jekke Mink deed ik onderzoek bij Zembla (BNNVARA), de DIT-redactie van de EO en verschillende regionale omroepen. We zagen dat redacties behoefte hebben aan hulp om beter te bepalen wat hun focus is (waarom maken we wat we maken - wat hopen we hiermee te bereiken?), te kiezen welke metrics het beste zijn (zowel kwantitatieve publieksdata als informatie over maatschappelijke effecten) en hoe ze hun ‘impactverhaal’ het beste kunnen delen.
We ontwikkelden een nieuw model dat de waarde van journalistiek beter vangt – zowel de waarde voor individuen als de waarde voor de samenleving als totaal. Dit roosmodelhebben we vervolgens ingebed in een traject waarbij we redacties helpen met het bepalen van hun waarde. Momenteel rollen we dit, in samenwerking met NPO Journalistiek, uit bij verschillende journalistieke redacties.