BureauMaike

Nieuws in de klas - Behoeftenonderzoek docenten

Op welke manier komt ‘het nieuws’ in ‘de klas’ op middelbare scholen? En hoe kunnen docenten het best worden ondersteund in hun gesprek met leerlingen over dit nieuws? Dit waren de vragen die centraal stonden in het onderzoek dat ik uitvoerde voor Nieuws in de Klas. 
Nieuws in de Klas stimuleert jongeren via het onderwijs om het nieuws online, in beeld, geluid en op papier te volgen en te interpreteren. Ze helpen docenten om nieuwsmedia in hun lesprogramma te verwerken door o.a. lesmateriaal beschikbaar te stellen en kennisuitwisseling mogelijk te maken.

Om meer te weten te komen over de behoeften van docenten heb ik, samen met DUO Onderzoek, een enquête uitgezet onder een representatieve groep van ruim 400 docenten maatschappijleer, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde. Uit dit onderzoek blijkt dat de meerderheid van docenten vindt dat ze (zeer) goed op de hoogte is van de actualiteit - ze geven zichzelf gemiddeld een 4,3 uit 5.
Ze consumeren nieuws het liefst door online artikelen te lezen (83%) en televisie te kijken (60%). Vrijwel alle docenten geven aan bewust een verbinding te maken tussen het nieuws/de actualiteit en het lesaanbod. Ook stellen leerlingen vaak vragen n.a.v. het nieuws (in 54% van de gevallen). Een ruime meerderheid van de docenten (60%) zou graag meer ondersteuning willen bij het kunnen geven van de juiste antwoorden op de vragen van leerlingen. Docenten geven aan met name behoefte te hebben aan meer inzicht in media- en/of nieuwswijsheid en manieren om nieuws in te zetten bij vakinhoudelijke opdrachten.

Inzichten waar Nieuws in de Klas mee verder kan in de ontwikkeling van nieuwe formats.