Nieuws in de klas - Behoeftenonderzoek docenten
Op welke manier komt ‘het nieuws’ in ‘de klas’ op middelbare
scholen? En hoe kunnen docenten het best worden ondersteund in hun gesprek met
leerlingen over dit nieuws? Dit waren de vragen die centraal stonden in het
onderzoek dat ik uitvoerde voor Nieuws in de Klas.
Nieuws in de Klas stimuleert jongeren via het onderwijs om het
nieuws online, in beeld, geluid en op papier te volgen en te interpreteren. Ze helpen
docenten om nieuwsmedia in hun lesprogramma te verwerken door o.a. lesmateriaal
beschikbaar te stellen en kennisuitwisseling mogelijk te maken.
Om meer te weten te komen over de behoeften van docenten heb ik, samen met DUO Onderzoek, een enquête uitgezet onder een representatieve groep van ruim 400 docenten maatschappijleer, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde. Uit dit onderzoek blijkt dat de meerderheid van docenten vindt dat ze (zeer) goed op de hoogte is van de actualiteit - ze geven zichzelf gemiddeld een 4,3 uit 5.
Om meer te weten te komen over de behoeften van docenten heb ik, samen met DUO Onderzoek, een enquête uitgezet onder een representatieve groep van ruim 400 docenten maatschappijleer, Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde. Uit dit onderzoek blijkt dat de meerderheid van docenten vindt dat ze (zeer) goed op de hoogte is van de actualiteit - ze geven zichzelf gemiddeld een 4,3 uit 5.
Ze consumeren nieuws het liefst door online artikelen
te lezen (83%) en televisie te kijken (60%). Vrijwel alle docenten geven aan
bewust een verbinding te maken tussen het nieuws/de actualiteit en het
lesaanbod. Ook stellen leerlingen vaak vragen n.a.v. het nieuws (in 54% van
de gevallen). Een ruime meerderheid van de docenten (60%) zou graag meer
ondersteuning willen bij het kunnen geven van de juiste antwoorden op de vragen
van leerlingen. Docenten geven aan met name behoefte te hebben aan meer inzicht
in media- en/of nieuwswijsheid en manieren om nieuws in te zetten bij
vakinhoudelijke opdrachten.
Inzichten waar Nieuws in de Klas mee verder kan in de ontwikkeling van nieuwe formats.
Inzichten waar Nieuws in de Klas mee verder kan in de ontwikkeling van nieuwe formats.