BureauMaike

Mediekonsulenterne - Organiseren Danish Innovation Tour

Neem een bus, vul die met 25 Deense media-experts en rijd hen rond door Europa op zoek naar media-innovatie. Dit is de Danish Innovation Tour – een activiteit van twee voormalig medewerkers van het Deense persbureau die nu journalistieke innovatie stimuleren. Voor het bezoek in mei heeft BureauMaike het Nederlandse programma vormgegeven.

Na hun bezoek aan Hamburg, en voor ze doorreden naar Leuven, stopte de bus bij het Amsterdamse gebouw van DPG. Hier kreeg de afvaardiging in korte tijd vier presentaties, met veel ruimte voor interactie en informele ontmoetingen. Zo vertelde de Volkskrant over hun recente innovatie de Open Redactie – waarbij ze abonnees rechtstreeks betrekken bij en bevragen over het journalistieke werk. Het meer commerciële Opt Out Advertising liet zien hoe zij een potentiële revolutie in de advertentiemarkt hebben ontketend door zich te richten op cookieloos adverteren. En aangezien beide projecten meedoen aan het Acceleratorprogramma van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, vertelde de projectleider over de werking van deze innovatie-incubator. Ook vertelde ik zelf over mijn recente onderzoek naar nieuwsmijding en hoe je daar als nieuwsorganisatie iets tegenover kunt stellen. De Deense delegatie dook vol ideeën en inspiratie de bus weer in.