BureauMaike

NPO Innovatie en NOS - Onderzoek naar nieuwsmijden

Het woord ‘nieuwsmijden’ duikt steeds vaker op in media en media onderzoek: mensen die, bewust of onbewust, nieuwsberichtgeving uit de weg gaan. Mede door veranderend mediagebruik en een overdaad aan berichtgeving ontstaat er een groep burgers die minder nieuws consumeert. Kiki de Bruin promoveert op dit onderwerp aan het Lectoraat Journalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht, en als BureauMaike was ik betrokken bij haar onderzoek. Ik werd door het onderwerp gegrepen en zag vele parallellen met mijn eerdere onderzoek naar nieuwsbehoeften. Daarom voerde ik voor de NOS en NPO Innovatie, in samenwerking met Kiki de Bruin en Jekke Mink, een praktijkgericht onderzoek uit.
We kwamen erachter dat nieuwsmijders niet zozeer helemaal geen nieuws consumeren, maar dat ze met name op zoek zijn naar de juiste dosering. Mijders worstelen daarnaast met de impact die nieuws heeft op hun mentale welzijn. En het is niet alleen de consument zélf  (en diens behoeften) die de mate van nieuwsmijding bepalen.
Ook van invloed zijn de distributie, het journalistieke maakproces, de content en de branding & marketing van het nieuws. Deze complexiteit maakt dat het interessant is om oplossingen te zoeken in het gehele journalistieke maakproces. Om bewustzijn te creëren is dit onderzoek breder binnen de NPO gepresenteerd en dit heeft een vervolg gekregen in het project Publiekswijsheid bij EenVandaag van AVROTROS.