NPO Innovatie - Onderzoek naar nieuwsmijders
Dat mensen nieuws consumeren
vanuit verschillende motivaties, dat weten we. Daar heb ik zelf ook uitgebreid
onderzoek naar gedaan voor de NOS.
Maar waarom mensen er soms voor kiezen om géén nieuws te consumeren, is nog een
stuk onbekender. Terwijl maar liefst 22 procent van de Nederlanders aangeeft
(af en toe) actief nieuws te mijden – een percentage dat tijdens de
coronacrisis waarschijnlijk alleen maar is toegenomen. Reden voor Kiki de Bruin
om op het onderwerp nieuwsmijding te promoveren (aan de HU en UvA). En
reden voor mij en Jekke Mink om een
onderzoekssprint in te richten voor NPO Innovatie en de NOS.
In onze sprint hebben we,
via creatieve onderzoeksmethoden, meer inzicht gekregen in de redenen waarom
mensen nieuws soms actief mijden. We hebben gesproken over triggers die doen
afhaken (zoals nare koppen en foto’s), de momenten waarop nieuws even níét
uitkomt en over onderwerpen die meer of minder raken. We hebben geleerd dat
emoties veel belangrijker zijn dan we tot nu toe in de journalistiek vaak
denken. Mensen kunnen echt last hebben van de emotionele overkill die
nieuws kan brengen, en beschermen zichzelf op die momenten.
Een creatief journalistiek
team van NOS Lab / NOS op 3 heeft, op basis van de inzichten uit ons onderzoek,
verschillende oplossingsrichtingen ontworpen én gevalideerd. Het is een kwestie
van tijd voordat we die terug gaan zien bij de NOS…
In Jekke heb ik een ideale 'work-twin' gevonden: we stellen dezelfde hoge eisen, maar hebben aanvullende kwaliteiten. Samen werken we aan inspirerende (online) onderzoeksprints, strategie en innovatie. Ik word er altijd blij van!
lees meer over Jekke
lees meer over Jekke